CASE

Huisartsenpraktijk Kloosterpad

Onlangs verhuisde Huisartsenpraktijk Kloosterpad in Dongen vanwege uitbreiding naar een groter pand. Niet alleen logistiek een flinke uitdaging, maar ook op IT-gebied. Wat voor rol speelt IT binnen de praktijk? Waar liep de praktijk tegenaan bij de verhuizing en hoe pakte ze dit aan? En hoe helpt de digitalisering bij de groei van de praktijk? Om daarachter te komen gingen we in gesprek met Loet Birker, huisarts van het Kloosterpad.

Welkom Loet! Kun je iets meer vertellen over het Kloosterpad?

“Twintig jaar geleden toen ik hier begon was het nog een kleine praktijk met twee huisartsen en drie assistenten. Ik ben als derde huisarts begonnen en inmiddels zitten we hier met een team van bijna 20 man. We zijn dus snel gegroeid: tien jaar geleden zijn we al naar een groter pand verhuisd en sinds kort dus weer naar een groter pand. Daar hebben we nu een mooie, gloednieuwe huisartsenpraktijk ingericht.”

Benieuwd naar het eindresultaat? Bekijk dan deze gave video!

Welke rol speelt IT in jullie praktijk?

“IT is cruciaal, we kunnen niet zonder. We willen steeds meer papierloos gaan werken en we hebben bijvoorbeeld alle printers al weggehaald. Ook worden we steeds afhankelijker van digitale zaken: alleen al het hele informatiesysteem is natuurlijk onmisbaar. Daarnaast werken we in Microsoft 365 om samen te werken in documenten, om te mailen en om Teams-vergaderingen mee te doen. Het is niet alleen onmisbaar, het levert ook veel rendement op. Het thuiswerken is makkelijker en we kunnen eenvoudiger online consults houden bijvoorbeeld.”

Waren jullie altijd al zo afhankelijk van IT?

“Nee, maar eigenlijk heeft Corona bevestigd wat we vijftien jaar geleden al dachten: we worden steeds afhankelijker van ICT. Dat we ons patiëntenbestand al hadden gedigitaliseerd bleek voor ons een groot voordeel. Vanaf het begin van de lockdown hoefden we eigenlijk alleen onze digitale middelen op te schalen, maar de basis stond al. We konden de spreekuren met een paar muisklikken omzetten naar digitale consulten. Ze konden we tijdens het begin van de pandemie ons werk blijven doen. Natuurlijk kun je niet tijdens een videocall iemand een injectie in z’n schouder geven, maar door een patiënt te zien en te spreken kun je al een hoop informatie achterhalen.”

Hoe is de verhuizing verlopen?

“Ondanks een paar tegenvallers is de verhuizing, mede dankzij Arcus IT, goed verlopen. Iemand had bijvoorbeeld voor het pand een seinbord geplaatst, maar dwars door de internetkabel heen. Grote paniek natuurlijk bij ons en dan is het fijn als je IT-partner er gelijk bovenop zit. Wat er ook gebeurde, er werd steeds direct geschakeld: ze vlogen bijvoorbeeld dezelfde dag nog een extra engineer in. Bij zo’n grote verhuizing is het enorm waardevol als je IT-partner meedenkt door ook het contact met de andere stakeholders af te stemmen, bijvoorbeeld met leveranciers en de IT-adviseur van onze zorggroep.”

Kun je iets meer vertellen over jullie ICT-omgeving?

“Ik log nu thuis in op de online werkplek die Arcus heeft ingericht voor ons en daardoor is het thuiswerken een stuk makkelijker. Daarnaast hebben we sinds kort onze telefoniecentrale volledig via het internet lopen en kunnen we gepersonaliseerd bellen vanuit de huisartsenpraktijk, in plaats vanuit een onbekend nummer. Verder zijn we actief bezig gegaan met telegeneeskunde: we hebben allerlei randapparatuur in de onderzoekruimtes hangen voor onderzoek op afstand. Denk bijvoorbeeld aan slaapregistratie op afstand of bloedrukmeters waar we hier de data van uitlezen.”

Wat voor stappen willen jullie richting de toekomst zetten op IT-gebied?

“Op korte termijn willen we, nu we in iets rustiger vaarwater zitten, dat mensen weer online een afspraak gaan maken. Voor Corona maakte ongeveer de helft van de mensen online een afspraak, maar tijdens Corona stopte dat. We moesten namelijk goed via de telefoon coronaklachten eruit ‘filteren’ en dat is online erg moeilijk. Op de lange termijn hebben we voor nu even geen nieuwe doelen, eerst maar eens even settelen na de verhuizing. Maar natuurlijk blijft de digitalisering altijd doorlopen.”

Welke rol speelt Arcus IT voor jullie?

“Arcus heeft de afstemming met de telefonie-engineer gedaan om de systemen goed op elkaar aan te laten sluiten. Ze denken dus verder dan hun eigen IT-kader en kijken naar het totaalplaatje. Een groot voordeel van Arcus als partner is dat ze zeer ervaren zijn in de eerstelijnszorg. Daardoor kunnen ze makkelijk schakelen met de leveranciers van medische applicaties en dus ook met de leverancier van ons huisartseninformatiesysteem. Wil je groeien, dan moet je je IT op orde hebben en met een IT-partner wordt dat een stuk beter haalbaar.”

Wil jij ook een ICT-omgeving die écht op maat is voor jouw huisartsenpraktijk? Neem gerust eens contact met ons op voor een adviesgesprek!

Whitepaper

Ontdek jouw roadmap naar de online werkplek

BEKIJK DEZE ANDERE CASES