CASE

Service Apotheek Pendrecht, Apotheek Tarwezigt en Apotheek Zuidplein

Hoe kunnen we processen in de apotheek optimaal laten draaien? Op welke manier zorgen we ervoor dat medewerkers meer tijd hebben voor zorgtaken? Met deze vragen kwam Mariëlla de Rooij-Duran – eigenaar van Service Apotheek Pendrecht, Apotheek Tarwezigt en Apotheek Zuidplein – terecht bij Arcus IT. We spraken over de samenwerking met Mariëlla en met Tristan Huijser, ICT adviseur bij Arcus IT.  

Apotheek Pendrecht 

Met een leeftijd van 26 jaar was Mariëlla in 2003 de jongste eigenaarapotheker in Nederland. “Vlak na mijn studie werd ik de nieuwe eigenaar van Service Apotheek Pendrecht, waar ik twee jaar met veel plezier heb gewerkt. Op een gegeven moment stond alles op de rit en begon ik om me heen te kijken voor een extra uitdaging. Toen kwamen Apotheek Tarwezigt en Apotheek Zuidplein op mijn pad, waarvan ik begin 2019 eigenaar ben geworden. Ik vind het belangrijk dat alles gewoon goed geregeld is en daarom zijn wij op het gebied van automatisering wat verder dan veel branchegenoten. Alles wat we kunnen automatiseren, automatiseren we daadwerkelijk. Arcus IT is hierin een belangrijke partner.” 

Expert binnen de branche 

ICT was tijdens de eerste overname een van de belangrijkste thema’s om aan te pakken. “We hebben alle hardware vervangen, maar ik merkte dat we meer expertise nodig hadden op het gebied van specifieke programma’s die in onze branche veel gebruikt worden en bij het oplossen van ICT-problemen.. Zo ben ik bij Arcus IT (destijds Lesage ICT red.) terecht gekomen. Het is heel fijn om een dergelijke partij als partner te hebben. Zij snappen tegen welke problemen we aanlopen en hebben zaken sneller voor elkaar.” 

ICT als primaire rol in apotheek 

Op de vraag welke rol ICT speelt in de apotheek is Mariëlla duidelijk. “ICT speelt bij ons de allerbelangrijkste rol. Mijn visie is dat ICT optimaal moet ondersteunen in alle werkprocessen voor het personeel. Door alles slim in te richten, hebben medewerkers meer tijd voor zorgtaken. Zij moeten bijvoorbeeld niet 10 seconden hoeven wachten tot een nieuw scherm geladen wordt, dat kost onnodig veel tijd.” 

Alles automatiseren 

Bij deze automatisering wordt Mariëlla geadviseerd en ondersteund door Arcus IT. Tristan Huijser: “We denken mee over specifieke behoeftes, maar ook over de gevolgen van eventuele veranderingen in de apotheek. Eigenlijk helpen we met alles wat met automatisering te maken heeft. Zo verzorgen we alle werkplekken in de apotheken: de levering van de apparatuur, de installatie hiervan en op verzoek bieden we ook ondersteuning. Verder maken de apotheken gebruik van Office 365 en van Recept Locatie. Deze applicatie zorgt ervoor dat een medewerker met behulp van track & trace heel snel kan terugvinden waar een bestelling ligt. Ook is er gekozen voor een programma om te besparen op de printkosten, waarmee tegen gereduceerd tarief toners gekocht worden.” 

Telefonie en zorgnetwerk 

Ook maken de apotheken gebruik van de VoIP-telefonieoplossing van Arcus IT (voorheen Floating Byte). Tristan: “Apotheek Zuidplein en Apotheek Tarwezigt maken daarnaast gebruik van het zorgnetwerk dat wij als een van de weinigen in Nederland Nictizgecertificeerd mogen leveren. 

Samenwerking met Arcus IT 

De samenwerking met Arcus IT verloopt naar grote tevredenheid. “We worden optimaal ondersteund. Als ik een vraag neerleg, wordt deze direct opgepakt. Ze weten waar ze het over hebben en dat schakelt heel prettig. Als Arcus IT een project uitvoert in de apotheek, dan verloopt dit vrij geruisloos. Het verschil heb ik echt ervaren in de samenwerking met  een andere partij, zonder ervaring in onze branche. Ik werd er destijds constant bijgehaald terwijl ik met andere zaken bezig was. Dat heeft me doen inzien wat de waarde van een partij als Arcus IT is.” 

Bent u ook op zoek naar een efficiëntieslag door middel van automatisering? Neem gerust eens contact met ons op voor een adviesgesprek! 

Whitepaper

Ontdek jouw roadmap naar de online werkplek

BEKIJK DEZE ANDERE CASES