Hoe krijgen we het ICT-totaalplaatje op orde in onze huisartsenpraktijk? Op welke manier zorgen we ervoor dat systemen met elkaar verbonden blijven en onze continuïteit gewaarborgd? Welke slimme oplossingen kunnen we implementeren om onze processen te optimaliseren? Met deze vragen kwam Lex Harfterkamp, praktijkeigenaar van Huisartsenpraktijk de Pelgrim, terecht bij Arcus IT. We spraken met hem en zijn vaste contactpersoon Tristan Huijser over het antwoord op de vragen en de samenwerking!
Huisartsenpraktijk De Pelgrim
Huisartsenpraktijk De Pelgrim is opgericht in 2004 en gevestigd in Gaanderen. Naast praktijkeigenaar en huisarts Lex Harfterkamp zijn er vier assistentes werkzaam in de praktijk, evenals een praktijkverpleegkundige, een POH-GGZ (geestelijke gezondheidszorg), een SOH-KJP (Jeugdpsychiatrie) en een administratief medewerker. “Ook zijn we verbonden aan de Nijmeegse Universiteit en zijn daarmee een academische werkplaats. We doen onderzoek en zijn actief als huisartsopleider,” aldus Lex.
ICT in de huisartsenpraktijk
ICT speelt een belangrijke rol binnen de praktijk. Lex: “Bijna alles is tegenwoordig digitaal met elkaar verbonden in onze praktijk. Bloeddrukmeters worden zelfs via de computer uitgelezen, dus het is heel belangrijk dat alles goed blijft werken. Lange tijd hadden we op dit vlak slechte ervaringen met ICT-dienstverleners, totdat ik medio 2013 in contact kwam met Tristan van Arcus IT (destijds Lesage ICT, red.). Zij ondersteunden ook Medicom, ons Huisartsen Informatie Systeem.”
ICT-totaalplaatje op orde
Lex had duidelijk voor ogen welke stap er nodig was op ICT-gebied binnen de praktijk. “Ik wilde het ICT-totaalplaatje op orde krijgen. Op dat moment was alles nog houtje-touwtje, door de verschillende dienstverleners die er in het verleden mee bezig waren geweest. We hadden diverse problemen en ik wilde graag exact weten waar ik aan toe was. Samen met Tristan ben ik door de hele infrastructuur gelopen en kreeg ik een uitgebreide offerte waarin zorgvuldig uitgeschreven stond wat er per kamer moest gebeuren en hoe we de bestaande omgeving konden vereenvoudigen,” vertelt Lex.
Tristan vult aan: “Wij hebben eigenlijk het hele beheer van de ICT-omgeving overgenomen. We hebben hiervoor goed naar de organisatie gekeken. Wat zijn bijzonderheden en hoe kunnen we de praktijk nog beter en mooier maken met oog op de toekomst? Samen zijn we tot een passend plan gekomen, waarbij eigenlijk bleek dat we afscheid konden nemen van een aantal overbodige oplossingen. Dat was de eerste stap naar een betere, eenvoudigere ICT-omgeving.”
Een stapje verder
Toen de praktijk verhuisde naar een nieuwe locatie nam Lex wederom contact op met Arcus IT. Lex legt uit: “Tristan kwam zelfs nog met eigen ideeën over bijvoorbeeld de opleidkamer en slimme oplossingen die het gebruik ervan eenvoudiger maakten. Het was niet een ‘u vraagt, wij draaien’-situatie, maar ze gingen echt een stapje verder voor ons. Dat is wat ik bij andere leveranciers miste, het actieve meedenken. Dat was niet per se onwil, maar andere partijen snapten simpelweg niet helemaal hoe een huisartsenpraktijk werkt en wat voor ons van belang is. Dat was bij Arcus IT wel anders!”
Tristan vertelt: “We hebben bijvoorbeeld gekozen voor IP-camera’s voor toezicht op de wachtkamer. Ik wist dat dit van grote meerwaarde was voor huisartsen, om zowel tijdens spreekuur als bijvoorbeeld pauzes toezicht te houden op de gebeurtenissen in de wachtkamer.”
Samenwerking met Arcus IT
Lex is dan ook erg tevreden over de samenwerking met Arcus IT. “Als zich een technisch probleem voordoet dan bel ik de supportafdeling, maar in principe heb ik in Tristan één aanspreekpunt. Dat vind ik wel heel prettig. De kracht van Arcus IT zit echt in de kennis van huisartsenpraktijken. Ik krijg niet alleen keuze uit verschillende opties, maar ook een advies op maat hierin waarop ik kan vertrouwen. Ik kan Arcus IT daarom zeker aanbevelen en heb dit ook al meermaals gedaan!
Wilt u ook een ICT-omgeving die écht op maat is voor uw huisartsenpraktijk? Neem gerust eens contact met ons op voor een adviesgesprek!