Huisartsenpraktijk Soesterkwartier gaat als moderne huisarts graag met de tijd mee. Daarom besloot de praktijk in 2021 om over te stappen naar de Cloud. Hoe de transformatie verliep en welke voordelen dit opleverde? Dit vroegen we aan huisarts en praktijkhouder Marinus van de Poll! We gingen met hem in gesprek over zijn nieuwe werkplek, de communicatie met patiënten én onze samenwerking.
Mensen helpen
Marinus is al meer dan tien jaar huisarts en werkt sinds 2020 bij Huisartsenpraktijk Soesterkwartier. Marinus: “Vanaf mijn puberteit wist ik eigenlijk al dat ik dokter wilde worden. Ik help graag mensen, dit geeft mij een goed gevoel en energie. Twee jaar geleden begon ik als waarnemend huisarts bij Huisartsenpraktijk Soesterkwartier en na één jaar werd ik hier ook praktijkhouder.
De praktijk werd in 2005 in het leven geroepen, door meerdere individuele huisartsen. Voor die tijd waren er vier losse praktijken, maar sinds zij de krachten bundelden is het dus één grote praktijk geworden. Een mooie samenwerking tussen vier huisartsen!”
Communicatie via PGO
“Als huisartsenpraktijk vinden we het belangrijk dat we persoonlijke en laagdrempelige zorg kunnen bieden. Daarom willen we goed bereikbaar zijn en ervoor zorgen dat patiënten snel bij ons terecht kunnen. Natuurlijk kunnen zij telefonisch contact met ons opnemen, maar dit kan ook via het PGO. Via dit portaal kunnen ze een persoonlijk bericht sturen rechtstreeks naar de huisarts, die binnen twee werkdagen reageert.
Via de PGO hebben patiënten dus rechtstreeks contact met ons. Ook kunnen ze gemakkelijk zelf een afspraak inplannen. Hier wordt steeds meer gebruik van gemaakt. We besteden er ook regelmatig aandacht aan op bijvoorbeeld onze website en benoemen de mogelijkheid ook tijdens consulten. De meesten reageren enthousiast, een stukje regie in eigen handen spreekt wel aan. En onze assistentes worden een stuk minder belast!”
E-consult via beeldbellen
In de praktijk zien we dat steeds meer huisartsen digitale consulten introduceren. “Toch heb ik de indruk dat onze patiënten het fijner vinden om even bij ons langs te komen. Digitale consulten via beeldbellen doen we eigenlijk amper, ook al is het technisch gezien wel mogelijk. Het afgelopen jaar maakte onze praktijkondersteuner GGZ hier wel veel gebruik van, omdat zij tijdelijk vanuit huis werkte. Maar mijn collega huisartsen en ik videobellen vrijwel niet. Dit doen we niet bewust, maar patiënten vragen er bij ons niet om. Dit kan natuurlijk ook komen omdat we hier niet veel aandacht aan besteden. Misschien een mooi plan voor de toekomst!”
Bewustzijn veiligheid
Wat Marinus wel opvalt, is dat patiënten zich steeds meer bewust zijn van veiligheidsrisico’s. “We krijgen tegenwoordig vaker vragen rondom de beveiliging van vertrouwelijke gegevens. Bijvoorbeeld wanneer ik toestemming vraag om het persoonlijke dossier via Het Landelijk Schakelpunt (LSP) te openen, zodat specialisten in het ziekenhuis ook inzage hebben.
De meerderheid vindt dit direct prima, maar steeds vaker ontvang ik vragen zoals “Oh, en wie kunnen er dan allemaal in kijken? Kan de zorgverzekering dit ook?”. Terecht natuurlijk. Onze security moet ook gewoon op orde zijn, dus gelukkig is dit een vast onderdeel in ons pakket bij Arcus IT.”
De Cloud
Sinds 2014 mogen we ons IT-partner van Huisartsenpraktijk Soesterkwartier noemen. “Toen ik hier in 2020 begon, bestond de samenwerking met Arcus IT dus al. Destijds heette het bedrijf nog wel ICTaurus. Eén jaar na mijn komst zijn we met onze huisartsenpraktijk overgestapt naar de Cloud. We introduceerden Microsoft 365 en werken op dit moment bijvoorbeeld veel in SharePoint en Outlook.
Onze complete IT-omgeving heeft Arcus IT overgezet naar de Cloud. Dit was natuurlijk wel even een omschakeling voor mijn collega’s. De één vindt zo’n transformatie makkelijker dan de ander. Maar dit hoort er nu eenmaal bij en als we ergens tegenaan liepen, schakelden we gemakkelijk met Arcus IT en was het zo opgelost.
We wilden meegaan met de tijd en vanaf elke locatie fatsoenlijk kunnen werken. Nu we in de Cloud zitten kunnen we altijd en overal bij benodigde documenten en systemen. Hiervoor hebben we niet meer een specifieke computer binnen onze huisartsenpraktijk nodig. Zo hebben we wel eens vergaderingen op afstand, dit werkt erg goed via Microsoft Teams. Terwijl we vergaderen, kunnen we gewoon in de juiste mappen via SharePoint. Voorheen moesten we dit van tevoren uitprinten.”
Kennis van de branche
Hoe Marinus ons met een aantal steekwoorden omschrijft? “Prettig contact, meedenkend, goed bereikbaar én flexibel! Ja, ik ben tevreden over de samenwerking. Als we een vraag hebben, krijgen we niet alleen daarop het juiste antwoord, maar denken ze ook verder. Ze laten zich niet beperken tot wat er in het contract staat of door wat ooit is afgesproken. In plaats daarvan denken ze actief met ons mee en komen ze met creatieve oplossingen. Ook gaan ze gelijk over tot actie als dit nodig is.
Toen Arcus IT veel bij ons over de vloer kwam tijdens de transitie naar de Cloud, merkte ik ook dat ze zich er zeer van bewust zijn dat wij met persoonlijke, medische gegevens werken. Ze kennen onze branche en begrijpen dat alles uiterst veilig moet gebeuren. Het is dan ook een fijn idee dat zij onze volledige IT-infrastructuur beheren!”
Samenwerken?
Wil jij ook samenwerken met een bedrijf dat beschikt over ruimte kennis van de eerstelijnszorg? Als IT-partner van ruim 500 huisartsen in heel Nederland helpen we je graag. Neem dus vooral vrijblijvend contact op!