Zo werk je de telefonische wachtrij bij jouw huisartsenpraktijk voorgoed weg

Veel patiënten moeten er verplicht doorheen: de telefonische wachtrij. Soms duurt het wel twintig frustrerende minuten, die het humeur en de kwaliteitsbeleving negatief beïnvloeden nog voordat de werkelijke zorgverlening van start gaat. Zonde. Veel huisartsen zouden dit dan ook graag anders willen organiseren. En dat kan ook.  

Laat telefonie je werk niet dicteren 

Naast vervelend voor de patiënt, is telefonie ook een flinke belasting in veel huisartsenpraktijken, zeker in deze toch al drukke tijden. Praktijkondersteuners en doktersassistentes zijn constant bezig met het beantwoorden van telefoontjes, patiënten in de wacht zetten, bandjes inspreken en doorverbinden. De werkdruk en stress nemen toe en patiënten worden ongeduldig en prikkelbaar. Herkenbaar? Deze situatie hoef je niet te accepteren, er is een uitstekend alternatief voorhanden met panklare en bewezen succesvolle technologie. Dat bestaat uit drie praktische elementen. 

  1. 1. Terugbelsysteem Aurora teleQ 

Maak een koppeling tussen jouw telefonieomgeving en het terugbelsysteem van Aurora teleQ. Hiermee heb je geen lange wachtrijen meer, maar ontspannen assistentes die niet opgejaagd worden en tevreden patiënten die worden teruggebeld wanneer ze aan de beurt zijn.  

Wil je weten hoe het terugbelsysteem werkt in de praktijk? In onze podcast Vitamine Arcus demonstreert Marcel Taal van Aurora teleQ hoe het werkt en legt hij meteen uit hoe het zit met kosten en privacy. Beluister deze podcast van Vitamine Arcus (27 minuten) 

  1. 2. VoIP-telefonie 

Je telefoonomgeving moet niet alleen aan de verwachting van je patiënt voldoen, jij en je collega’s moeten er zelf ook blij mee zijn. Daarom kiest de moderne huisarts vrijwel altijd voor VoIP-telefonie: een cloud-telefonieoplossing. Hiermee bel je eenvoudig via je internetverbinding en ben je verzekerd van glasheldere audio en een flexibel abonnement. Vervolgens zijn er veel opties beschikbaar, zoals keuzemenu’s en doorschakelen, die het werk van je collega’s aanzienlijk kunnen verlichten. Daarnaast kun je eenvoudig op- en afschalen, vallen de belkosten over het algemeen relatief laag uit en hoef je ook niet te investeren in een telefooncentrale. Iets voor jouw huisartsenpraktijk?  

Trouwens, de VoIP-telefonieoplossing die wij aanbieden, koppelt naadloos met het HIS ‘Medicom’. Hierdoor zijn gegevens van inkomende bellers direct zichtbaar. Zo kun je patiënten vanaf het eerste moment persoonlijk benaderen en verminder je het risico op fouten door onverstaanbare gesprekken.  

  1. 3. Hardware 

Goede telefonische bereikbaarheid vraagt ook om hardware. We adviseren je om in ieder geval twee beeldschermen te gebruiken: één voor alle patiëntinformatie in HIS en de ander voor het terugbelsysteem van Aurora teleQ. Elk merk en elke kwaliteit beeldscherm volstaat. Verder heb je eigenlijk weinig nodig om aan de verwachting van je patiënten te voldoen. Zolang je een stabiele internetverbinding en een device hebt – zoals een smartphone, laptop of tablet – kun je vanuit elke plek gebruikmaken van het terugbelsysteem. En mocht je nog niet met headsets werken, is het raadzaam dat snel te doen. Waarna het werk van je collega’s een stuk makkelijker is.  

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw praktijk? Neem dan contact met ons op. Je kunt je er zelf in verdiepen, maar dat kunnen wij ook voor je doen. We helpen je graag de bestaande situatie te inventariseren en schotelen je vervolgens de concrete mogelijkheden voor.  

Gratis e-book over wat patiënten verwachten van een moderne huisarts

Afscheid nemen van die telefonische wachtrij is een grote winst, ook vanuit het oogpunt van patiënten. Daarnaast hebben deze patiënten nog 7 andere verwachtingen van een hedendaagse huisartsenpraktijk. Benieuwd wat ze van je verwachten en hoe je hieraan voldoet? Dat lees je in ons gratis e-book. 

Download ons e-book '8 patiëntverwachtingen die je als moderne huisarts écht moet waarmaken'

Gratis whitepaper:
'Formuleer jouw routekaart naar de online werkplek'
Download de whitepaper