Sommige patiënten moet je echt zien. Bij anderen is dat minder noodzakelijk. Bijvoorbeeld bij minder mobiele patiënten met een simpele zorgvraag, of bij chronisch zieken – daarover later meer. Wanneer een fysiek spreekuur geen absolute noodzaak is, kan een e-consult uitstekend volstaan! In dit blog vertellen we waar je zoal aan moet denken bij het aanbieden van een e-consult.
Het wordt van je verwacht
Thuiswerken en videobellen zijn vandaag gewoon. Voor een patiënt is het een kleine stap om dit ook te doen met een onderwerp als zijn gezondheid. Sterker nog, jouw patiënten verwáchten vandaag de dag dat jouw huisartsenpraktijk de mogelijkheid biedt voor een e-consult: op afstand een medische vraag stellen moet een optie zijn.
Ook voor jou en je collega’s is een e-consult van meerwaarde. Mocht een patiënt een virus dragen bijvoorbeeld, dan heb je liever dat hij thuisblijft. En is de patiënt al kwetsbaar, dan wil je het risico vermijden dat hij of zij iets oploopt. Om maar wat redenen te noemen. Bovendien zorgt een fysiek consult voor drukte in de wachtruimte en vraagt het ook enige tijd van je praktijkmedewerkers. Dat kun je missen als kiespijn.
E-consult technisch bekeken
Je kunt een e-consult aanbieden via verschillende software. Wellicht heb je zelf een voorkeur en anders kun je de keuze laten aan jouw patiënten. Denk hierbij aan Microsoft Teams, Aurora teleQ, het HuisartsInformatieSysteem (HIS) of je persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Je kunt ze natuurlijk niet zomaar even in gebruik nemen. De security moet eerst goed ingericht worden en wat dat betreft bestaan er wel verschillen tussen de programma’s. Maar eenmaal professioneel geïnstalleerd zijn al deze opties veilig genoeg. Dus dan zijn de belangrijkste criteria nog hoe gebruiksvriendelijk je het vindt en of het passend is in jouw werkprocessen.
Hardware
Voor deskundige zorg op afstand is natuurlijk ook professionele, stabiele en up-to-date hardware nodig. Via een onscherpe webcam of microfoon met ruis kun je de patiëntsituatie simpelweg niet beoordelen. Dus besluiten jij en je collega’s binnen jouw huisartsenpraktijk aan de gang te gaan met e-consulten? Investeer dan in ieder geval in kwalitatieve producten, zoals een haarscherpe camera en ingebouwde luidsprekers en microfoons.
E-consult inhoudelijk bekeken
Is het eenmaal technisch gerealiseerd? Dan kun je los. Voor veel patiënten is het prettig dat ze in hun eigen vertrouwde omgeving kunnen blijven om met jou te praten. Een omgeving waarin ze vrijelijk praten over persoonlijke zaken als hun gezondheid. Zo bekeken lijkt een e-consult erg op een fysiek spreekuur. Maar let op, een digitaal consult op afstand is in diverse opzichten écht anders dan een live afspraak.
[Tip] Luister onze podcast Vitamine Arcus waarin Peter Vlaanderen van Digivit vertelt waar je als huisarts op moet letten wanneer je een e-consult houdt!
Zorg op afstand aan chronisch zieken
Chronisch zieken zijn bij uitstek kandidaat voor een e-consult. Zij hebben weinig behoefte om telkens naar jouw praktijk te komen en willen vanuit huis vragen stellen, zelf vitale waarden meten, digitaal vragenlijsten invullen en zo samen met jou hun gezondheid in de gaten houden. Zodat zij meer flexibiliteit ervaren en jouw collega’s een minder hoge werkdruk.
Een e-consult is voor hen een absolute verrijking. En je gaat pas echt betere zorg op afstand bieden aan chronisch zieken als je de e-consults combineert met de software van Medicine Men. Zij ontwikkelden het EmmaDr-platform, dat jou helpt bij het monitoren, diagnosticeren en behandelen van chronisch zieke patiënten op afstand. Dan krijg jij bijvoorbeeld een melding wanneer er sprake is van een afwijking. Hierdoor is jouw huisartsenpraktijk minder tijd kwijt aan fysieke consulten en ervaart jouw patiënt een betere kwaliteit van leven.
[TIP] Luister onze podcast Vitamine Arcus waarin we in gesprek gaan met Oscar van Dijk, oprichter van Medicine Men, over de toepassing van EmmaDr. in de huisartspraktijk.