De rol van bedrijfsadviseur wordt steeds belangrijker voor accountants. Big data en real-time inzicht zijn hierbij leidend. Welke rol speelt IT hierin? Hoe ziet de toekomst eruit en hoe kunnen accountantskantoren zich hierop voorbereiden? We spraken hierover met Stefan Meijerink, ICT-consultant voor de accountancy-branche.
Stefan, waar komt die verschuiving van de rol van accountants vandaan?
“Het invoeren van data gebeurt steeds meer automatisch of door de klant zelf, waardoor accountants meer ingeschakeld worden voor analyses en rapportages van deze data. Ze zitten aan tafel bij klanten en denken mee over de bedrijfsstrategie vanuit financieel oogpunt.”
Welke rol speelt IT daarin?
“Accountantskantoren zijn allemaal op zoek naar een algemeen dashboard waarin gegevens van klanten samenkomen. Hoe completer en overzichtelijker die data is, des te beter en sneller zij advies kunnen uitbrengen. Het vinden van een dergelijk dashboard dat volledig voldoet aan alle wensen blijkt nog best een uitdaging. Er zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar, maar vaak sluit het net niet helemaal aan bij de eisen en bedrijfsprocessen.”
Hoe gaan jullie hiermee om?
“Wij werken veel samen met adviserende partijen in de accountancy-branche. Deze bedrijven denken mee met het accountantskantoor over doelstellingen en de softwareoplossingen die hier het beste bij aansluiten. In het verlengde daarvan zorgen wij ervoor dat zowel qua gebruik als onderhoud alles geïntegreerd wordt tot één geheel. Op deze manier raken accountantskantoren niet verstrikt in een web van verschillende softwareoplossingen en leveranciers. Dat geeft rust en zorgt voor continuïteit én een efficiëntieslag.”
Welke uitdagingen zie je nog meer ontstaan?
“Er vindt ook een transitie plaats van lokaal naar Cloud-based werken. Voorheen werkten accountantskantoren nog op een eigen server, maar ze maken steeds vaker gebruik van Cloud-oplossingen. Deze overgangsfase en de losse Cloud-pakketten zorgen er in veel gevallen voor dat alles als los zand voelt. De verschillende eilandjes communiceren niet met elkaar en dat kost veel extra tijd en frustratie voor medewerkers.”
Wat is hiervoor de oplossing?
“Dat een bedrijf gebruik maakt van verschillende oplossingen hoeft niet te betekenen dat medewerkers hier negatieve gevolgen van ondervinden. Uiteindelijk is het van groot belang dat zij eenvoudig en efficiënt kunnen werken. Een online portal, waarin alles integreert en samenkomt voor de gebruiker, biedt hierin uitkomst. Een medewerker logt slechts één keer in, waarna hij toegang heeft tot alle benodigde applicaties. Dit zorgt voor veel flexibiliteit, want bijvoorbeeld ook onderweg zijn op deze manier alle gegevens te benaderen.”
Welke rol speelt security hierin?
“Met een dergelijke oplossing hoeven er geen concessies gedaan te worden op security. Integendeel, het maakt de beveiliging van de systemen eenvoudiger. Mobile device management, beveiligd mailen en identity management; alle beveiligingsmaatregelen worden geïntegreerd in het centrale account van de gebruiker. Mocht er bijvoorbeeld iemand uit dienst gaan, dan is het eenvoudig om diegene in één keer toegang te ontzeggen tot alle softwarepakketten.”
Hoe ziet de toekomst eruit volgens jou?
“Software wordt alsmaar slimmer waardoor het handmatige werk steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Accountantskantoren moeten zich afvragen hoe zij hun bedrijfsvoering hierop kunnen aanpassen en verbeteren. Het is daarom belangrijk om een eigen visie te ontwikkelen. Waar wil ik heen? Waar onderscheid ik me in? Het is zaak om ervoor te zorgen dat het bedrijf voor klanten met zo min mogelijk werk zo relevant mogelijk is. Daar komt veel automatisering bij kijken. Als je niet verder ontwikkelt en de concurrent wel, dan kunnen zij goedkoper, sneller en beter adviseren.”
Welke adviezen kun je hiervoor geven?
“De ontwikkelingen op het gebied van software gaan razendsnel. Als een bedrijf toe is aan nieuwe investeringen, dan is het verstandig om te kiezen voor een flexibele contactvorm. Het is zonde om de komende jaren aan een contract vast te zitten. De overstap naar de Cloud is een logische keuze, omdat de meeste softwareleveranciers een Cloud-oplossing bieden of dit in de toekomst gaan doen. Op termijn komt er dan een einde aan de ondersteuning en ontwikkeling van de lokale variant, waardoor bedrijven gedwongen worden om in de Cloud te gaan werken. Zorg daarom ook dat de IT-infrastructuur al voortijdig is bedacht op deze overgang.”
Verder praten met Stefan over de ontwikkelingen in de accountancy-branche? Neem gerust eens contact met ons op!