IT is als de lucht die we inademen; overal aanwezig en we staan er niet vaak bij stil. Tenminste, totdat je meer werkplekken nodig hebt, je IT-omgeving veroudert óf wanneer de boel vastloopt. Dan pas voel je hoe cruciaal IT is voor je onderneming. Om ervoor te zorgen dat je IT zo vanzelfsprekend blijft als ademen, beheren wij het graag voor je. Maar welke zaken regelen we dan voor jou? Hoe pakken we dat aan? En wat moet jij zelf nog regelen? Je leest er alles over in dit blog.
Hoe werkt IT-beheer?
Wanneer je een dienst bij ons afneemt, is het mogelijk om dat én meer bij ons onder te brengen. Maar hoe ziet dat er dan uit? Als eerst bespreken we wat jouw wensen, prioriteiten en verwachtingen zijn én we inventariseren hoe jouw omgeving eruitziet. Met die informatie maken we een beheerplan, vragen we jou om ons toegang te geven tot jouw IT-omgeving en dan kunnen we van start. Al je systemen beheren we op afstand. Tenzij je hardware een storing heeft of een update behoeft, die niet op afstand kan. Dan werken we op locatie om zo de beveiligingsrisico’s te verminderen.
Welke IT kun je in beheer geven?
Dan is natuurlijk de vraag wat wij precies in beheer nemen. Dat kan heel erg uiteenlopen, maar we nemen in ieder geval het zogenoemde “fundament” in beheer. Dan doelen we op IT die je bij elk bedrijf tegenkomt en móét blijven draaien. Denk hierbij aan een e-mailomgeving, werkplekken, telefonie, netwerkverbindingen en hardware zoals een modem, router, firewall, switch en accesspoint. Deze zaken neem je vaak voor lief. Maar als ze uitvallen merk je dat het direct hoe afhankelijk je ervan bent. Daarom is het belangrijk om je IT te onderhouden.
Jij bent de regisseur van je IT-beheer
In ons IT-beheer zijn er geen verschillende “modules”. We richten het in op wat jij nodig hebt. Zo kunnen we focussen op primaire services zoals e-mail, Microsoft 365 en de firewalls. Maar we kunnen ook uitbreiden met printerupdates, gebruikersvragen en meer. Hoeveel uur je nodig hebt voor deze typen beheer? Daar is geen blauwprint voor.
Daarom werken wij met vaste bedragen per gebruiker en per component denk aan werkplekken, het netwerk, server en de telefonie. Heb jij een hele complexe omgeving, zoals bijvoorbeeld bij industriebedrijven? Dan horen locatiebezoeken er vaak bij en dat gaat op nacalculatie.
Veel beheer bij oude systemen
Wanneer is het verstandig om IT-beheer uit te besteden? Dat kan verschillende redenen hebben: het is jou de tijd niet waard, de kennis mist intern of de IT is simpelweg te complex om het zelf te kunnen. Wanneer er sprake is van een erg complex netwerk is het slim om meer uren aan IT-beheer in te schakelen. Dat biedt namelijk de ruimte om gebruikersvragen, veeleisend onderhoud bij ons neer te leggen en om periodiek op locatie te komen om systemen na te lopen.
IT-beheer en applicaties van derde partijen
Kunnen wij dan alles in beheer nemen? Nou, niet helemaal. Wij beheren doorgaans geen derdepartij-applicaties. Tenzij het een applicatie is uit branches waarin wij specialiseren: accountancy, eerstelijnszorg en zorginstellingen. Met applicaties zoals, HIS, AFAS en CaseWare kunnen wij door al onze ervaring inmiddels goed mee overweg.
Hierbinnen kunnen we updates voor je uitvoeren en ook best wat problemen oplossen. Maar als het complexer wordt of als jij met applicaties werkt waar wij weinig ervaring mee hebben, dragen we het over aan de ontwikkelaar. Wel treden we graag voor je op als tussenpersoon. Van IT’er tot IT’er praten, is toch altijd wat makkelijker.
Wat moet je zelf doen aan beheer?
Wij kunnen dus veel voor je doen, maar waar moet je zelf nog om denken? Dat zijn eigenlijk twee zaken: downtime en security. Laten we beginnen bij downtime. Als wij updates doorvoeren, onderbreekt dat soms de productie. Wij snappen helemaal dat dit vervelend is en dat er eigenlijk nooit een goed moment is voor downtime. Maar wacht je te lang met updaten? Dan verouderen je systemen en neem je veiligheids- en continuïteitsrisico’s. Verouderde software kan namelijk uitvallen. Als je daardoor geen productie kunt draaien, is dat een dure grap.
Beheer en security
Daarmee komen we ook direct bij het tweede punt: security. Hoeveel beheer je ook afneemt en hoe vaak je ook updatet; je loopt alsnog risico op cyberaanvallen en datalekken. Daarom is het erg verstandig om naast beheer ook securityscans af te nemen. Voer phishingcampagnes uit, controleer al je diensten en apparaten op kwetsbaarheden en zorg voor bewustwording onder je medewerkers. Want alleen zo blijft je netwerk veilig. Benieuwd hoe dat werkt? Lees hier hoe wij een securityscan uitvoeren.
IT-beheer aanvragen
Ben je benieuwd wat er voor jou mogelijk is op het gebied van IT-beheer? Neem dan contact met ons op via info@arcusit.nl.