CASE

Stichting Nusantara Zorg

Hoe kunnen we kosten besparen in onze zorginstelling? Hoe tillen we onze IT naar een hoger niveau? En hoe zetten we de juiste stap richting de Cloud? Met deze vragen kwam zorginstelling Stichting Nusantara terecht bij Arcus IT. We spraken met Cees de Boer, functioneel technisch beheerder bij Nusantara en onze eigen accountmanager Willem Jan van der Eijk over de antwoorden op deze vragen en het resultaat van de samenwerking tussen beide partijen!

Stichting Nusantara


Stichting Nusantara vindt zijn oorsprong in 1958, toen verschillende instanties mensen opvingen die vanwege de dekolonisatie van Indonesië naar Nederland kwamen. Tegenwoordig is het een zorghuis voor Indische ouderen, gevestigd in Apeldoorn en Bussum. De instelling is inmiddels bijna acht jaar klant bij Arcus IT. Cees: “Je kunt een hoop weten op IT-gebied, maar niet alles. Dus als je je IT naar een hoger niveau wil tillen dan heb je een goede partner nodig. Daarom werken we samen met Arcus IT!”

Kostenbesparing met Microsoft 365

Arcus levert een complete Microsoft 365-omgeving voor Nusantara. Cees: “We werken in een Cloud-omgeving met een Single Sign-on. Onze medewerkers hebben met één inlog gelijk toegang tot alle benodigde applicaties. Voorheen werkten we op lokale servers, later in een Citrix-omgeving en tot voorkort met desktopvirtualisatie (VDI). Die VDI-licenties kosten normaal gesproken zo’n 130 euro tot 140 euro per gebruiker. Maal 300 medewerkers, reken maar uit! Doordat we nu één Microsoft-licentie afnemen bij Arcus besparen we een enorme smak geld.”

Willem Jan: “Dat rekensommetje is snel gemaakt. Alleen al door de inzet van de Microsoft-AVD omgeving heeft Nusantara dertig tot veertigduizend euro bespaard aan kosten.”

Succesvolle overstap

Vijf jaar geleden werden alle applicaties van Nusantara overgezet naar servers van Arcus. Twee jaar later stapte Nusantara over naar de Cloud. Cees: “Die stap konden we zetten dankzij de intensieve samenwerking, waarin Arcus ons constant op de hoogte hield van alle transitiestappen. De huidige migratie naar de Microsoft 365-omgeving was voor ons een heel succesvolle operatie. Alles was goed voorbereid en daar plukten we gelijk de vruchten van. Ik voelde me destijds met Arcus’ Cloud-expert Albert Kroon en project engineer Robert van Ooijen net de drie musketiers. Eén voor allen en allen voor één. Dat gaf rust en zekerheid.”

Korte lijnen met Arcus 

Over de samenwerking is Cees kort en krachtig. “Arcus is goed bereikbaar, we kunnen snel schakelen en de lijnen zijn kort. Ik schiet vaak een Teams-meeting in met de techneuten en dan stemmen we gelijk een en ander af. Dat is zeer fijn samenwerken.” Ook Willem Jan herkent dit: “Wij bezoeken Cees regelmatig op éen van de twee vestigingen en hij komt ook vaak bij ons langs om even te sparren. Dat maakt samenwerken met Cees zo mooi, het komt echt van beide kanten.”

De toekomst

Cees: “Ik houd van de no-nonsenscultuur bij Arcus. Als ik commercieel directeur Nico Riphagen spreek is het echt ouwe-jongens-krentenbrood. Nico heeft ons helemaal aan het begin benaderd en heeft dat heel transparant en met een open vizier gedaan. En dat moeten ze ook blijven doen. Eerlijk blijven in de relatie, maar nooit met het mes op de keel. Lekker ontspannen!

Daarnaast kijk ik altijd samen met Willem Jan naar de toekomst op IT-gebied. Wat is er mogelijk en wat kunnen we verbeteren? Binnenkort starten we met een nieuwe netwerkomgeving. Allemaal nieuwe routers en een glasvezelverbinding upgrade. Dan wil je een IT-partner zoals Arcus hebben. Eén die niet alleen een product levert, maar ook meedenkt over het grotere plaatje.”

Wil je net als Cees ook aan de slag met de IT in jouw zorgorganisatie? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!  

Whitepaper

Ontdek jouw roadmap naar de online werkplek

BEKIJK DEZE ANDERE CASES