5 tips om jouw zorgmedewerkers digivaardig te maken

‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn zorgmedewerkers digivaardig zijn?’ Een terechte vraag, die klanten vaak aan ons stellen. De voornaamste redenen? Medewerkers die datalekken veroorzaken of die gebruikmaken van onbekende, risicovolle systemen (schaduw-IT). Óf die opstappen, omdat ze de IT niet snappen en hier teveel tijd aan kwijt zijn. Goede digitale vaardigheden voorkomt deze situaties en levert vele voordelen op. IT-systemen worden veiliger gebruikt, het kost minder tijd én het werkplezier neemt toe. Het gevolg hiervan? Meer zorgkwaliteit en minder werkdruk. Daarom delen we vijf tips om je zorgmedewerkers digivaardig te maken!

 

Tip 1: maak het zo makkelijk mogelijk

Niemand wil urenlang bezig zijn met het installeren van de juiste programma’s en het inloggen hierin. Bespaar je medewerkers daarom een hoop irritatie door het digitale werken zo makkelijk mogelijk te maken. Hoe? Bijvoorbeeld met Mobile Device Management (MDM). Hiermee kunnen al je medewerkers zorgeloos én veilig werken. Zelf systemen installeren en handmatig inloggegevens invoeren is verleden tijd. Daarnaast kun je zelf de devices updaten en de inhoud wissen als deze verloren raakt. Benieuwd naar alle voordelen en hoe het werkt? Lees dan snel verder over MDM.

Tip 2: geef concrete handvatten

Je zal vast denken: concrete handvatten geven, dat is toch logisch? Ja, dat is het ook. Toch gaat het bij veel zorgorganisaties hier nog mis. Wat voor één zorgmedewerker een duidelijke instructie is, kan voor de ander abracadabra zijn. Maak je een instructie? Toets deze dan altijd met iemand van buiten je zorgorganisatie of met een collega van een andere afdeling. Is de beschrijving helder? Kan het nog specifieker of moet er misschien een extra stap worden toegevoegd? Maak bijvoorbeeld een korte video-instructie voor verdere toelichting. Of richt een centraal portaal in waar alle instructies snel en eenvoudig beschikbaar zijn voor je medewerkers.

Tip 3: verspreid de kennis én verantwoordelijkheid

 

Gaan je zorgmedewerkers altijd naar die ene collega om hun vraag te stellen over bijvoorbeeld Microsoft Teams? Begrijpelijk, maar niet wenselijk. Waarom niet? Als diegene door ziekte of vakantie bijvoorbeeld onverhoopt niet aanwezig is – en niemand kan zijn of haar rol overnemen – dan heb je een probleem. Zorg er daarom voor dat meerdere collega’s kennis hebben over een specifieke applicatie of tool. Wijs bijvoorbeeld meerdere key-users aan die verantwoordelijk zijn voor een bepaald IT-onderdeel. Of wijs verschillende digicoaches aan die je medewerkers kunnen helpen bij het verbeteren van digitale vaardigheden.

 

Tip 4: houd kennis up-to-date 

 

Als zorgorganisatie zal je het vast herkennen: er worden regelmatig nieuwe software-updates of applicaties geïmplementeerd. Wéér een andere projecttool, een nieuwe functie in Microsoft 365 of een aanpassing in het digitale patiëntendossier. Het is aan de orde van de dag. Zorg er daarom voor dat de kennis en vaardigheden niet verouderen. Laat je zorgmedewerkers bijvoorbeeld een bijscholingscursus- of training volgen. Zo houd je de kennis op up-to-date!

 

Tip 5: leerprogramma’s op niveau

 

Wil je je medewerkers écht helpen met hun digitale vaardigheden? Dan zijn er verschillende leerprogramma’s die uitkomst bieden. Óók specifiek gericht op de zorg. Medewerkers worden allereerst getoetst op hun digitale competenties. En op basis daarvan worden ze specifiek geholpen op hun eigen niveau. Dat kan bijvoorbeeld online klassikaal, maar ook individueel samen met een digicoach. Zo werken zorgmedewerkers aan hun basisvaardigheden én leren ze efficiënter te werken met specifieke software.

 

Arcus IT verzorgt verschillende trainingen op het gebied van digitale vaardigheden. Eenmalig ICT-oplossingen implementeren is namelijk niet voldoende. Bekijk wat onze trainingen kunnen betekenen voor jouw zorginstelling óf neem direct contact met ons op.

Gratis whitepaper:
'Formuleer jouw routekaart naar de online werkplek'
Download de whitepaper