Registratiedruk in de zorg verlichten: zó doe je dat!
Wist je dat 87% van de zorgmedewerkers voor hun vak kozen, omdat ze energie krijgen van administratie? Nee, natuurlijk niet. En toch gaat een schrikbarend deel van de werktijd hieraan op. Patiëntgegevens worden tot in het kleinste detail vastgelegd, in allerlei systemen en documenten.
Dit is voor de digivaardige groep al geen pretje, dus voor de digibeet al helemaal niet. Maar uiteindelijk doet élke zorgmedewerker uiteraard liever iets anders: zorgen. Voor mensen. Laten we daarom zoveel mogelijk tijd vrijmaken voor dat wat belangrijk is. Lees in dit artikel hoe je de registratiedruk in de zorg verlicht!
Kwaliteit patiëntenzorg
In vergelijking met de rest van de wereld is de Nederlandse gezondheidszorg natuurlijk van hoge kwaliteit. In 2021 behoorden we zelfs tot de best presterende landen wereldwijd, samen met Noorwegen en Australië. Maar demografische veranderingen stellen steeds hogere eisen aan de zorgsector. Denk hierbij aan de bevolkingsgroei, leeftijdsopbouw, gezondheid en leefstijl.
Dit is voelbaar in de hele zorgsector. Daarnaast staan verontrustende ontwikkelingen de kwaliteit van patiëntenzorg in de weg. Zoals stijgende patiëntaantallen met een complexe zorgvraag, groeiende personeelstekorten én – je verwachtte het waarschijnlijk al – de bekende registratiedruk.
TIP: Ontdek de 5 grootste IT-valkuilen voor jouw zorginstelling!
Registratiedruk
Die laatste ontwikkeling – registratiedruk – kunnen wij gelukkig verlichten. En dat is maar goed ook. Want elke handeling die een zorgprofessional uitvoert, moet tegenwoordig worden vastgelegd. Zo staan werkelijk álle patiëntgegevens in het EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) en andere digitale systemen en documenten. Het invoeren is vaak een enorme uitdaging, zeker voor zorgmedewerkers met beperkte digivaardigheden.
De registratieplicht vraagt hen continu te werken met verschillende programma’s, bestanden en mappen. Al die communicatiekanalen liggen ook nog eens digitaal verspreid. Zo wordt er bijvoorbeeld veel gewerkt vanuit groepen in Microsoft Teams, waaraan bepaalde mappenstructuren zijn verbonden, die óók weer in SharePoint staan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over een eventuele C-schijf, OneDrive en ga zo maar door.
Digivaardigheid
Het gevolg? Zorgmedewerkers weten logischerwijs niet meer welke documenten waar staan opgeslagen, waar ze bepaalde informatie vinden of hoe ze specifieke patiëntgegevens invullen. Laat staan dat ze weten hoe de beveiliging hiervan werkt.
Dit kost niet alleen veel tijd – en daarmee ook geld – maar zorgt ook voor securityrisico’s en levert bovenal frustratie op, verlaagt het werkgeluk én benadeelt de zorgkwaliteit. Daarom is het in ieder geval slim om de digivaardigheid binnen jouw zorgorganisatie continu te meten en te verbeteren.
Moderne werkplek
Maar je kunt digitaal werken ook in één klap eenvoudiger maken: met een moderne, online zorgwerkplek! Op basis van jarenlange ervaring en nauwe samenwerking met vele zorginstellingen stelden wij een complete werkplek samen. Hierin zijn álle aspecten opgenomen waar jouw zorgmedewerkers om vragen. Van e-mail tot zorgapplicaties en van devices tot het intranet. Oftewel: nooit meer zoeken naar de juiste plek om data te registreren!
We richten de moderne werkplek netjes voor je in en op basis van je functierol krijg je de juiste bevoegdheden. Geen wirwar van bestanden in SharePoint, wél een overzichtelijke bestandsstructuur. Vanuit één centraal dashboard werk je volledig in de Cloud én al je applicaties werken slim samen. Dus dezelfde data keer op keer registreren in verschillende systemen? Niet meer nodig!
Interessant voor jouw zorginstelling? Lees snel verder over onze moderne zorgwerkplek en neem gerust contact op bij vragen.
TIP: Lees ook hoe we voor Stichting Nusantara een complete Microsoft 365-omgeving creëerden.