Corona-zorg scheiden van de dagelijkse zorg in de huisartsenpraktijk. Deze belangrijke opdracht kregen betrokken huisartsen van het Crisisteam Corona in Midden-Brabant. De Gemeente Tilburg stelde een sporthal beschikbaar, Arcus IT bood een helpende hand voor alle benodigde ICT en de huisartsen sloegen de handen ineen.
Huisarts Anke Lindhout: “We zijn erg trots op het systeem dat we in zeer korte tijd hebben opgezet. We hebben dankzij de IT-oplossingen alle patiëntinformatie betrouwbaar voorhanden. Op deze manier krijgen patiënten, die doorverwezen worden door hun eigen huisarts, zo veilig en efficiënt mogelijk kwalitatief goede huisartsenzorg op een andere locatie.”
Hoe werkt het systeem? “Doorverwezen patiënten melden zich aan bij loket 1, waar verbinding gemaakt wordt met het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) van de eigen huisarts. Er wordt een formulier afgedrukt met de belangrijkste medische gegevens van de patiënt, evenals etiketten voor op de kleding van de patiënt en het formulier voor de apotheek. Bij loket 2 wordt de ontstekingswaarde met een CRP-meter vastgesteld en keurig genoteerd. De patiënt gaat vervolgens met alle informatie naar loket 3, waar de arts de benodigde vervolgstappen vaststelt. Bij loket 4 wacht de doktersassistent, die de gegevens noteert in het HIS en alles netjes doorstuurt naar de apotheek. Deze bezorgt vervolgens de juiste medicatie thuis bij de patiënt.”
“Zo houden we de gebouwen van de praktijken en de apotheek schoon en verkleinen we de kans op besmetting. Arcus heeft voor ons alle technische zaken geregeld en de laptops en printers geleverd. Dankzij de samenwerking tussen alle betrokken partijen hebben we een mooi resultaat gerealiseerd in de strijd tegen Corona!”