Het klinkt misschien als een utopie: precies weten hoeveel tijd een wijkteam nu daadwerkelijk besteedt aan zorg. Of met data anticiperen op de bezetting en solide argumenten voorleggen aan de zorgverzekeraar. Maar het is geen utopie. Het wordt zomaar realiteit met een dashboard waarin we de stuurinformatie uit al jouw software samenbrengen.
‘Is het niet heel ingewikkeld om zo’n dashboard te creëren?’, vraag je je misschien af. ‘Hoe gaat dat dan binnen mijn zorginstelling? En duurt dat niet heel lang?’ Nee, het is niet ingewikkeld en het duurt niet lang. Met deze vijf stappen heb je na zo'n zes weken al een dashboard:
Stap 1: Interviews met stakeholders
Eerst inventariseren we de situatie en de wensen. Onze dashboard-experts spreken met de directie, controlling, IT en enkele lijnmanagers. Dat geeft een beeld van het IT-landschap, de data en de wensen.
Stap 2: Ontwerpen van een dashboard blauwdruk
We hebben een functionele en technische blauwdruk klaarliggen die voor zeker 80 procent past op jouw zorgorganisatie. Die gaan we samen finetunen naar jouw situatie en wensen.
Stap 3: Technische realisatie dataflow
We gaan jouw data die in allerlei verschillende programma’s is opgeslagen, verbinden en bundelen. Dat doen we met API’s. Vervolgens gaan we zorgen dat de data exact matcht, bijvoorbeeld dat de velden overal dezelfde definities hanteren. Daarna zijn ze klaar voor gebruik.
Stap 4: Dashboard bouwen
Vervolgens gaan we de afgesproken onderwerpen in een dashboard ontsluiten. We toetsen tussentijds of de realisatie in lijn is met de oorspronkelijke opzet. We richten eerst de standaardmodules in (laaghangend fruit), daarna bekijken we samen of de organisatiecontext vraagt om specifieke modules. Bijvoorbeeld een uitgebreide monitor ten behoeve van de productiviteit in de wijkzorg of een module voor strategische personeelsplanning.
Stap 5: En los!
Het dashboard is klaar voor gebruik. Dat is soms wel even wennen, want wat zeggen die cijfers precies? Daarom moet je het niet meteen te ingewikkeld maken. Onze experts geven uitleg en training en kunnen bij meetings als ‘fly-on-the-wall’ aanwezig zijn. Zo luisteren we mee of de cijfers goed geïnterpreteerd worden en kunnen we advies geven hoe je alles uit de data haalt.
Klinkt meteen een stuk minder ingewikkeld, hè? Ben je nieuwsgierig geworden en wil je je verdiepen in dashboards? Lees dan ons e-book ‘Dashboarding in de zorg’.