Zorgverleners binden aan jouw organisatie? Zo pak je het aan!

Het personeelstekort in de zorg is een groeiend probleem. Nieuwe collega’s vinden lijkt een bijna onmogelijke opgave, dus het binden van medewerkers is cruciaal. Maar hoe bewaak je nu de tevredenheid onder zorgverleners, terwijl de werkdruk alleen maar lijkt toe te nemen? We geven je een aantal tips! 

 

Single Point of Contact

Een van de grootste frustraties onder zorgmedewerkers is ‘het gedoe’ rondom IT. De app werkt traag, ze kunnen niet inloggen of een programma geeft een foutmelding. Irritaties die niet alleen tijd wegnemen van de zorg, maar ook direct van invloed zijn op het werkplezier van je collega’s. En bij wie kunnen ze terecht als de printer niet werkt? Bij de interne IT-collega, de IT-partner of bij de printerleverancier? Het kastje-naar-de-muur-probleem maakt de frustratie alleen nog maar groter. 

Kies daarom voor een IT-partner die fungeert als SPOC: Single Point of Contact. Sluit een duidelijke SLA (Service Level Agreement) af, zodat medewerkers precies weten wanneer ze contact op kunnen nemen. Zo zorg je er ook voor dat je interne IT-afdeling niet wordt belast met kleine gebruikersvragen en weet je zeker dat medewerkers direct te woord worden gestaan.  

Ga voor gebruiksvriendelijkheid 

Naast de performance van de IT, is ook het gebruikersgemak van de oplossingen zelf een cruciaal punt. Zo blijkt dat zorgmedewerkers die niet digivaardig zijn met vervroegd pensioen gaan, wekelijks uren verspillen aan het worstelen met bijvoorbeeld digitale rapportages, soms werk vermijden of zelfs thuis door hun partner laten oplossen.  

Zo eenvoudig mogelijk 

Dat kost de zorg ontzettend veel tijd. Tijd die we niet hebben. Kies daarom niet alleen vanuit technisch perspectief voor oplossingen, maar kijk ook naar het gebruikersgemak. Hoe kun je het de zorgverlener zo eenvoudig mogelijk maken?  

Onderzoek bijvoorbeeld eens het gebruik van single-sign-on, waardoor zij niet langer talloze gebruikersnamen en wachtwoorden moeten onthouden. Kijk of de applicatie die je gebruikt in-app gebruikersondersteuning biedt en zorg voor oplossingen waarmee medewerkers eenvoudig informatie vinden en gemakkelijk kunnen communiceren. Denk hierbij aan de oplossingen van Microsoft 365, waarmee ze via Teams veilig en snel kunnen videobellen en binnen SharePoint altijd eenvoudig de bestanden vinden die ze nodig hebben. 

Toets de oplossing 

Toets sowieso vooraf met een focusgroep de algehele gebruiksvriendelijkheid van de oplossing. Stel hiervoor een heel divers groepje samen, dus niet alleen met de IT’ers of enthousiastelingen. Juist de zogeheten ‘digistarters’ gaan voor een groot deel het succes van de oplossing bepalen. 

Constante training 

Met een gebruiksvriendelijke oplossing ben je er helaas nog niet (volledig). Er zijn altijd medewerkers voor wie het nog steeds een uitdaging blijkt of collega’s die bepaalde handige functionaliteiten niet kennen. Train daarom je team in het gebruik van alle oplossingen.  

Niet eenmalig, maar op regelmatige basis. Een applicatie updatet periodiek en kennis verdwijnt eenvoudig weer naar de achtergrond. Kennis van het gebruik van het programma zorgt niet alleen voor een flinke efficiëntieslag, maar het voorkomt ook frustratie én geeft je medewerkers zelfvertrouwen. Meer tips hierover? Lees hier over 5 manieren om jouw medewerkers digivaardig te maken. 

 Sociaal intranet Sibi 

Naast de praktische oplossingen op de werkvloer, speelt ook een stuk persoonlijke aandacht een grote rol in de tevredenheid van medewerkers. Ze willen waardering, gezien worden, hun verhaal kwijt kunnen en voelen dat ze ertoe doen. Je hebt alleen simpelweg niet de tijd om hier op dagelijkse basis mee bezig te zijn en dit volledig te monitoren.   

De oplossing? Sibi, een sociaal intranet dat aandacht voor collega’s automatiseert. Dit kan door een berichtje als ze net hun eerste week hebben gehad, of door afspraken in te plannen om even te overleggen wat er verbeterd kan worden op de werkvloer. Sibi plant afspraken met je werknemers in, zodat jij – of je HR afdeling - meer tijd overhoudt voor persoonlijk contact, en medewerkers voor de zorg.  

Benieuwd naar de verschillende oplossing om concreet aan de slag te gaan met het verbeteren van medewerkerstevredenheid? Neem dan contact met ons op! 

Gratis whitepaper:
'Formuleer jouw routekaart naar de online werkplek'
Download de whitepaper