De eerstelijnszorg heeft te maken met verschillende uitdagingen. Welke kansen liggen er en welke bedreigingen zien we? Welke rol speelt ICT hierin en wat levert dit concreet op? We spraken hierover met Tristan Huijser, ICT-adviseur voor de eerstelijnszorg.
Tristan, wat speelt er momenteel in de branche?
“De eerstelijnszorg krijgt te maken met beperkte budgetten, hoge werkdruk en steeds strengere wet- en regelgeving. De verdiensten lopen terug vanwege het beleid van zorgverzekeraars, dus is het zaak om processen slim in te regelen en de efficiëntie te vergroten. In de apotheek spreken ze over flow werken, maar ook bij andere specialismes ligt hier een uitdaging.”
Welke rol speelt ICT hierin?
“Met behulp van ICT automatiseren we processen en laten deze naadloos op elkaar aansluiten. Op deze manier worden werkzaamheden voor medewerkers vereenvoudigd of zelfs uit handen genomen. De werkdruk wordt verlaagd en medewerkers zijn efficiënter inzetbaar. Dit levert direct rendement op, omdat zij meer werk in minder tijd kunnen doen. Ook speelt ICT een cruciale rol in de toegang tot relevante patiëntinformatie.”
Kun je daar iets meer over vertellen?
“In de eerstelijnszorg staat de beschikbaarheid van patiëntinformatie voorop. Om goede zorg te verlenen hebben bijvoorbeeld huisartsen en tandartsen inzicht nodig in het medische verleden van patiënten. Apotheken moeten het huidige medicatiegebruik van patiënten kennen om veilig advies te geven. Medewerkers uit de eerstelijnszorg moeten daarom kunnen vertrouwen op hun systemen. Niet alleen op het patiëntinformatiesysteem, maar ook de hardware waarop deze draait. De juiste ICT-oplossingen en het adequate beheer hiervan zorgen voor een hoge beschikbaarheid, waardoor zorgverleners zich ongestoord kunnen bezighouden met patiënten.”
Wat betekent dit voor veiligheid en privacy?
“Het merendeel van de applicaties voor de eerstelijnszorg is geschikt voor de veilige overdracht van informatie. Toch gaat het verder dan technische beveiliging. Bewustwording onder zorgverleners en medewerkers over verantwoord omgaan met informatie is ontzettend belangrijk. Door de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zien we dit bewustzijn gelukkig toenemen, mede door de boetes die organisaties boven het hoofd hangen. Veilig e-mailen is bijvoorbeeld een belangrijk thema. Medewerkers moeten weten hoe zij verantwoord persoonsgevoelige informatie van patiënten versturen. Er zijn verschillende applicaties beschikbaar die dit mogelijk maken.”
Wat is de reden dat er ook steeds vaker voor Office 365 gekozen wordt?
“Eigenlijk is Office 365 onmisbaar geworden vanwege wet- en regelgeving. De overheid gaat er steeds strenger op toezien dat handelingen in systemen aan specifieke personen toegewezen kunnen worden. Met Office 365 werken medewerkers veilig en eenvoudig vanuit een eigen account. Daarnaast bevat Office 365 diverse aanvullende functionaliteiten die veilig en compliant werken faciliteren. ”
Wat zijn de belangrijkste stappen voor de eerstelijnszorg richting de toekomst?
“Het is zaak om alle processen duidelijk in kaart te brengen en vervolgens te onderzoeken waar winst te behalen valt. Mijn advies is om hierin altijd de hulp van experts in te schakelen. Zij weten precies welke ICT-oplossingen passen bij specifieke situaties en wat het rendement hiervan is. Ga er ook niet blindelings vanuit dat alles momenteel optimaal, veilig en volgens wet- en regelgeving geregeld is. Vraag om onafhankelijk onderzoek en advies!”
Verder praten met Tristan over ICT binnen de eerstelijnszorg? Neem gerust eens contact met ons op!